HVA OM…

DET BRENNER - røykvarsler uler

Er brann en realitet, bruk denne huskeregelen for hvordan du må opptre:

«Redde, varsle, slokke»

Redde – Sørg for å varsle alle som oppholder seg i huset. Hjelp hverandre ut av bygget. Sjekk at alle har kommet seg ut.

Varsle – Varsle brannvesenet på nødnummer 110. Oppgi nøyaktig adresse. Dine barn bør også lære dette. Ikke legg på før du får høre at du kan gjøre det.

Slokke – Dersom brannen ikke er blir for stor, forsøk å slokke. Brannslokkingsapparat skal henge lett tilgjengelig på kottet. Begrens brannen ved å lukke dører til andre rom. Husk at røyken er svært giftig. Ikke utsett deg selv eller andre for fare.

IKKE SLOKK BRANN I FETT OG OLJE MED VANN – Fettbranner må kveles eller slokkes med grytelokk/brannteppe eller slukkeapparat.

Jeg har mistet nøkkel

Ring på hos en nabo som slipper deg inn hoveddøren.

Stiftelsen har ikke nøkkel til din leilighet, og du må kontakte nøkkelservice for å få byttet sylinder på døren til din leilighet. Kontakt f.eks Nordic Security på Fyrstikktorget tlf 67 900 200. De har døgnservice.

For å få ny nøkkelbrikke til hoveddøren, kontakter du Grønvold Boligstiftelsen i tiden kl 8-16 på virkedag.

Jeg har hatt innbrudd

Innbrudd må politianmeldes. Dette gjøres enten elektronisk eller du stiller opp på politikammeret.

Dersom døren ikke lar seg lukke/låse, kontakt vaktmester.

Videre må du melde skade/innbruddet for forsikringsselskapet du har innboforsikring hos.

Vi i Grønvold Boligstiftelse varsles også gjerne om du har vært utsatt for innbrudd/tyveri inne på boligstiftelsens område.

Jeg har ikke strøm i leiligheten

Det kan være flere årsaker til at du ikke har strøm i leiligheten.

Har naboen strøm? Har du sjekket at alle sikringene er på? Har du husket å bestille strøm dersom du er nyinnflyttet?

Er det planlagt utkobling eller strømbrudd i området?  Sjekk Elvias Strømbruddskart.

Har du forsøkt tipsene over (utelukket feil på eget anlegg og planlagt utkobling/strømbrudd) og har fremdeles ingen strøm? Kontakt Elvia på tlf. 02024 (9-16) eller Driftsentralen på 22 44 10 40 (døgnåpen).

 

Elvia har mange gode tips her.

Jeg har en støyende eller plagsom nabo

Dersom nabo er til sjenanse og du har bohov for å tilkalle hjelp, ta enten kontakt med Securitas tlf 22 97 10 70 eller kontakt Politiet. Se vedlegg Securitas Bomiljøtjenesten 

Jeg har fått skadedyr i leiligheten

Finner du skadedyr i leiligheten din, ta kontakt med oss umiddelbart. Send oss gjerne et bilde av hva du ser i bygget eller leiligheten din og vi vil ut fra det vurdere behov for tiltak.

En av de mest plagsomme skadedyrene i dag er veggedyret. (Bed bugs). Veggedyr er et blodsugende insekt, med flat, oval og brunrød kropp. Voksne dyr er ca. 5 mm lange, mens nyfødte er 1,3 mm. Om dagen gjemmer de seg i sprekker i senger, møbler, klær, gulv, vegger ol. Her etterlater de ekskrementflekker, tomme larvehuder, døde dyr og egg. Om natten kommer de frem og suger blod av mennesker. Veggedyr kan overleve over ett år uten mat (blod).

Det er kostbart og omfattende å fjerne veggedyr. Leiligheten må saneres, samt at møbler og klær settes på fryselager. Du må selv flytte ut av leiligheten i en periode. Sørg for at din innboforsikring dekker dette.

Sjekk også Norske Folkehelseinstitutt sine websider om skadedyr; her er det mye informasjon: Folkehelseinstituttet informere om skadedyr 

Jeg har oversvømmelse

Dersom vann renner fra kran, toalett, vaskemaskin eller oppvaskmaskin som du ikke er i stand til å stoppe, steng vannet ved å vri på STOPPEKRANEN – to røde spaker i skapet under kjøkkenvasken.