For leietaker

Forvalter er tilgjengelig per telefon på 948 10 193 fra kl 08:00-16:00 mandag til fredag. men oppfordrer til å sende henvendelse per mail til kirsten.carne@prodecon.no. Viktig at dere oppgir leilighetsnummer i heading. Har du behov for hjelp av vaktmester, skal dette avtales med forvalter.

Ved akutt behov for hjelp kan vaktmester nås alle dager og hele døgnet.

Vakttelefonen er : 924 08 000

I forkant av visning; send oss gjerne en mail med noen ord om deg selv. Tidspunkt for visning fremkommer av annonse som  legges ut på Finn. Du mottar et interessentskjema til innsending hvor vi ber deg legge ved dokumentasjon som viser at du er i arbeid som gir tilstrekkelig inntekt og kan overholde betalingsforpliktelser.

I annonsen står det i uthevet skrift at stiftelsen kun leier ut til unge under 35 år.

Vi vil foreta kredittsjekk av alle aktuelle leietakere og sjekke oppgitte referanser fra tidligere utleier og/eller arbeidsgiver.

Vi aksepterer depositumsgaranti men dessverre ikke sosialgaranti.

Depositumskonto: Som standard opererer vi med tre mnd. kontant depositum på sperret konto i alle våre leieforhold. Vi oppretter depositumskonto i leietakers navn i DNB via nettbanken.

Om du ikke er DNB-kunde fra før, kan du gå inn på hjemmesiden dnb.no og skrive «bli kunde» i søkefeltet for å registrere deg. Har du BankID kan registreringen skje på dagen, men hvis ikke må du registrere deg via webskjema uten BankID som du finner på samme side. Direktelinken til dette webskjemaet er Bli kunde  På  webskjemaet kan du skrive i feltet nederst at du kun ønsker depositumskonto, dersom du ikke er interessert i å ha brukskonto og ordinært kundeforhold i banken. Så snart du er registrert som kunde, vil vi gjøre vår del av registreringen i nettbank for åpne konto, og signert kontrakt vedlegges. Videre mottar du mail om å fylle ut din del. Så snart konto er opprettet, mottar du kontonummer per epost, og depositumet betales til konto (ikke nødvendig med KID eller merking)

Depositumsgaranti: Stiftelsen aksepterer også depositumsgaranti som kjøpes via Husleie.no.

Depositumet må være innbetalt og registrert på konto FØR overtakelse kan skje. Det samme med kjøp av depostitumsgaranti.

Kontrakt med husordensregler blir oversendt per mail i forkant av overtakelse av leiligheten.

Leietaker har selv ansvar for å sette seg inn i leiekontrakten, og vi er selvfølgelig behjelpelig med å svare på spørsmål. Vi har brukt leiekontrakten til Huseiernes Landsforbund som mal og gjort noen små tilpasninger. Vedlegg 1 er protokoll som skrives ved overtakelsen.

Leietaker har ansvaret for å sette seg inn i husordensreglene før overtakelse. Vi er opptatt av et godt bomiljø i våre oppganger, og det er derfor viktig at reglene blir fulgt av samtlige leietakere. Se også vedlegg til kontrakt Vedlegg 2 – Husordensregler og Vedlegg 3 Veiledning for drift og vedlikehold

Husk at du er bundet til å leie leiligheten i 9 måneder hos oss, og deretter har du 3 måneders oppsigelse. Det vil si at du binder deg i 12 måneder. Skulle det oppstå en uventet situasjon som gjør dette vanskelig, ta kontakt med forvalter for å forklare situasjonen. Vi ønsker heller at du tar kontakt tidlig i en vanskelig situasjon og at situasjonen diskuteres mellom deg og forvalter, enn at det går til utkastelse og inkasso.

I tillegg til at vi signerer kontrakt i 2 eksemplarer, vil vi ta en grundig gjennomgang av leiligheten og føre protokoll over inventar og detaljer rundt renhold og evt slitasje av leiligheten på innflyttingstidspunktet.

Du mottar fakturaer så snart du har signert kontrakten.

Husleie skal betales forskuddsvis den 1. hver mnd; dette helt uavhengig av når du mottar din lønn. Det er leietaker selv som er ansvarlig for at husleien blir betalt. Skulle du ikke ha mottatt e-faktura, finner du kontonummer for husleieinnbetalingen på kontraktens første side, og betalingen merkes med navn i tillegg til kundenummer som du finner på en eldre faktura.

Vi ber om at leietaker bruker KID; dvs. det nummeret som står nederst til venstre på fakturaen. Hver faktura har sitt KID-nummeret, og du må registrere hver betaling med ny KID hver måned. På den måten leses din betaling riktig, og du er trygg på at betalingen blir registrert på deg.

Har du spørsmål eller trenger fakturakopi, ta kontakt med forvalter evt. SAGA Regnskap, mail arne@sagaro.no

Vår purrerutiner:

Dersom vi ikke mottar betaling i tide, sender vi ut purring med inkassovarsel 14 dager etter forfall. Går det ytterligere 14 dager uten at betaling har skjedd, går saken til inkasso samtidig med at forvalter rutinemessig sender ut Varsel etter Tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18. Går det ytterligere 14 dager, sendes Begjæring om fravikelse til Namsfogden.

Skulle det skje at din faktura har gått til inkasso, skal betalingen gå til inkassobyråets konto som oppført på inkassokravet.

Vi sørger for at postkassen blir merket med ditt navn.

Skulle det bli noen endringer i beboere, vennligst ikke fest nye navnemerker direkte på postkassen.

Leietaker må selv tegne strømavtale; dette fremkommer på kontrakten side 1, under punkt 7 Tillegg. På overtakelse deler forvalter ferskt foto av strømmåler, og dere står fritt til å velge strømleverandør for abonnement. Bestilling bør skje samme dag for å sikre at strømmen blir stengt.

Elvia er nettleverandør, men du står fritt til å velge den strømleverandøren du selv ønsker. Sjekk Konkurransetilsynet for mer informasjon om strømleverandører og priser på strøm.

Oppvarming av varmtvann er inkludert i husleien, og som hjelper på strømregningen.

Varmekilden er panelovn i rommene og elektriske varmekabler på badet. Se Bruksanvisning panelovn

OBS! Panelovnene MÅ IKKE DEKKES TIL, og de skal heller ikke brukes som tørkestativ. Skulle gjenstand falle ned i sprekk på toppen, må den fjernes før videre bruk. Gjenstand kan fungere som ledende del mellom metall og varmeelement som sørger for at strømkretsen brytes og sikringen går.

Grønvold Boligstiftelse har avtale med Telia, hvor vi har valgt TV/Internett Flex løsning. Denne pakken er inkludert i husleien.

Se alternative valg som er inkludert i pakken:

  1. TV og internett:
    1. TV & Strømming med 50 poeng som kan brukes til å velge TV-innhold
    2. 1 stk. Telia-box
    3. Bredbåndshastighet 50 Mbps
    4. Trådløst bredbåndsmodem
  2. Kun internett:
    1. Bredbåndshastighet 750 Mbps
    2. Trådløst bredbåndsmodem
  3. Kun TV:
    1. TV med 110 poeng som kan brukes til å velge TV-innhold
    2. 1 stk. Telia-box

Dersom du ikke finner Telia-utstyr i leiligheten må du bestille dette selv.

Modem kan hentes i Telia-shop evt bestille via Kundeservice som vanligsvis tar 3 dager.

Telia-boks kan kun bestilles via Kundeservice og blir sendt per post.

Videre går du frem slik for mer informasjon:

Registrer ditt mobilnummeret på https://www.telia.no/minside/hjem. og du mottar SMS i løpet av kort tid med link til Min Side. Videre finner du enkelt ut om hvilke kollektive produkter, samt til enhver tid gjeldende oppkjøpsmuligheter og priser, som inngår i vår avtale via Min Side.

 

Ved utflytting forholder du deg til Telia om retur av utstyr.

Du kan nå Kundesenteret på telefon 924 05050 eller https://www.telia.no/kundeservice/kontakt-oss/

Stiftelsen leier ut til unge under 35 år, dvs du kan fornye kontrakt for ytterligere 3 år helt frem til denne dagen.

I god tid før kontraktsutløp blir du kontaktet av forvalter, men selvsagt kan du også ta kontakt så snart du vet at du ønsker tilbud om fornyelse. Leietaker må naturlig nok være ajour (ingenting skyldig) ift. betaling av husleie for å kunne fornye kontrakt.

Ved fornyelse vil husleien være dagens leie. Ny leie fastsettes hvert år med markedsleie som utgangspunkt.

Våre leiligheter ble pusset opp for et par år siden, og overflater ble malt i lys og vennlig farge. Dessverre tillater vi ikke beboere å male på egenhånd.

Ved nødvendig oppussing og vedlikehold som skal uføres av stiftelsen fremover, plikter leietaker å gi utleier eller andre adgang til boligen.

Se punkt 13, 2. avsnitt i leiekontrakten:

Leier plikter å gi utleier eller dennes representant adgang til boligen for tilsyn. Videre plikter leier å gi utleier eller andre adgang til boligen i den utstrekning det er nødvendig for å utføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som er nødvendige for å forhindre skade på boligen eller eiendommen for øvrig. Leier skal, så langt som mulig, varsles i rimelig tid.

Les punkt 12 og 13 i kontrakten.

I tillegg merk dere følgende:

Regelmessig renhold er en viktig del av vedlikeholdet og må ikke undervurderes.

Filter i avtrekksventilatoren på kjøkkenet skal rengjøres iht instruks nedenfor. Dette er særdeles viktig ift ventilasjonsanleggets optimale funksjons- og yteevne.

  • Filter i avtrekksventilatoren på kjøkkenet skal rengjøres to ganger i måneden.
    Filterrammen demonteres og vaskes i oppvaskmaskinen på 70 grader. Demonter ikke
    rammen. Alternativt kan filteret tas ut av rammen og vaskes i varmt vann med oppvask-
    middel og litt salmiakk.
    Noen ganger pr. år rengjøres ventilatoren innvendig (spesielt spjeldet) med fuktig klut og oppvaskmiddel.
  • Filter i inntaksventilene over ovnen i stua rengjøres minst en gang hvert halvår.
    Vaskes i lunkent såpevann og skylles. Forvalter instruerer om filternes funksjon ved innflytting.
  • Se instruksjon fra leverandør Exhausto: Avtrekksvifte funksjon, vedlikehold

Lufteventiler – Ifm installasjon er det gjort en innregulering av luftmengder slik at alle leiligheter får tilnærmet samme avtrekkskapasitet både ved normalventilasjon og forsering. Ventilasjonskapasiteten vil være det som kreves i Byggeforskiftene. Luftmengden vil bli regulert ned ved lav utetemperatur for å redusere kald trekk fra ytterveggsventilene.
Vi gjør oppmerksom på at ytterveggsventilene IKKE må stenges eller tilstoppes. Det medfører ubalanse i anlegget og økt trekk fra ventilene i de øvrige leilighetene på kanalstammen.

Sluk må rengjøres flere ganger årlig. Deksel tas ut og rengjøres. Viktig at det settes riktig på plass i sporet. Fliser, silikon og fuger spesielt i dusjsonen må rengjøres regelmessig.

Røykvarsler skal testes flere ganger per år, og batteriet skal skiftes årlig.

Brannslokkingsapparat må vendes 1 gang per år. Er viser utenfor grønt felt, må forvalter varsles slik at apparatet blir erstattet.

Dørmatte  – Dersom du har matte utenfor døren til din leilighet, har du selv ansvar for å gjøre rent rundt og under matten. Vi anbefaler matte av gummi eller teppeluv som bøsser minst mulig. Matten skal fjernes ved utflytting.

Det er et krav at leietaker tegner egen forsikring.

Les punkt 21 i vår kontrakt som sier: Leier plikter til enhver tid å ha vanlig innbo- og løsøreforsikring for egne eiendeler. Utleier kan kreve at leier legger frem forsikringsbevis med vilkår og kvittering for betalt forsikring. Dersom leier velger å benytte sin forsikring etter at det er inntruffet begivenhet som forsikringen dekker, skal også mulig skade på eiendommen medtas i den grad forsikringen dekker det (se pkt. 12).

Dersom du ønsker å si opp ditt leieforhold hos oss, ber vi om skriftlig oppsigelse gjerne sendt per mail. Vi gjør oppmerksom på at når du har signert vår leiekontrakt, binder du deg til å bo i ni måneder før du kan si opp, og at oppsigelsestiden er tre måneder. Oppsigelsestiden gjelder for hele kalendermåneder.

Leietaker plikter å gjøre leiligheten tilgjengelig for visning og befaring mot slutten av leieforholdet. Ta gjerne kontakt med  forvalter for å avtale tid for tilbakelevering; se ‘utflytting av leilighet’.

Er alt i orden når leiligheten blir overlevert, vil depositumet ditt frigis. Dette kan ta opp til en uke.

Oppsigelsesdato for strømabonnement skal være samme som dato for tilbakelevering av leiligheten – dette selv om du fysisk flytter ut før den tid.

Husk å kontakte Telia når du flytter for å avklare retur av utstyr.

Har du planer om å flytte ut av din leilighet, må forvalter informeres om dette. Vi krever at du sender skriftlig oppsigelse per mail (ikke SMS), og oppsigelsestiden er 3 månder (hele kalendermåneder); se ‘Avslutte leieforholdet’.

Vi vil bekrefte din oppsigelse, oppgi dato for tilbakelevering og henvise til  Sjekkliste rengjøring ved utflytting

Tidspunkt avtales når det nærmer seg.

Vær oppmerksom på dette – en flytteprosess er slitsom og krevende og TAR ALLTID MYE MER TID ENN DU TROR. Ofte kommer dette i tillegg til jobb og kanskje oppussing av nyinnkjøpt leilighet. Start kaste-/ryddejobben tidlig og kom igang med pakking av ting du ikke trenger. Har du anledning så vurder på alvor å leie vaskebyrå. Ansvaret for vasken er fremdeles ditt, så sørg for å gjøre grundig kontroll.

Ikke sjelden blir vi møtt med et:»Jeg har gjort så godt jeg kan», og dessverre må jobben gjøres på nytt i mange tilfeller.

Når du flytter ut, skal alle din private eiendeler være fjernet. Du skal ikke sette møbler eller store mengder med søppel igjen i fellesarealer eller i/utenfor skuret for grovavfall. Da kan dette bli transportert bort på din regning i ettertid. Har du eiendeler mellomlagret på fellesareal en dag eller to til det kjøres bort/hentes, informer forvalter om dette på forhånd.

Leiligheten skal være vasket, ren og klar for visning for interessenter/fremtidige leietakere. Leiligheten skal ved utflytting ha samme standard som da leieforholdet startet. Dersom leiligheten er forringet på grunn av hærverk eller annet, vil depositum trekkes for å sette leiligheten tilbake i riktig stand. Dette blir protokollført i tillegg til nøkler som returneres. Så fremt leiligheten ikke har mangler, flyttevasken er tilfredsstillende og husleien er oppgjort, vil depositumet med renter utbetales i sin helhet.